Overzicht aankomst schepen online
Logistieke dienstverleners kunnen vanaf vandaag vroegtijdig zien wanneer welke schepen gepland zijn om in Rotterdam behandeld te worden.
Lees meerLogistieke dienstverleners kunnen vanaf vandaag vroegtijdig zien wanneer welke schepen gepland zijn om in Rotterdam behandeld te worden.
Lees meerInmiddels is hij drie jaar voorzitter van Fenex. En in november 2020 werd zijn benoeming verlengd met nog eens drie jaar. De redactie van Fenex.nl sprak met Roderick de la Houssaye over zijn ambities, de trends in expediteursland en wat corona betekent voor de vereniging.
Lees meerPartijen binnen de Logistieke Alliantie slaan de handen ineen om de verwachte stormvloed aan containers, bestemd voor de Rotterdamse haven, zo snel mogelijk te verwerken. FENEX roept haar leden op direct contact te zoeken met opdrachtgevers en vervoerders om in overleg containers buiten piektijden te leveren.
Lees meerOp 29 maart 2021 is het containerschip ‘Ever Given’ losgekomen. Het schip is weer in de vaart en de containervaart door het Suezkanaal is weer op gang aan het komen. Fenex heeft voor haar leden een Q&A gemaakt die regelmatig zal worden bijgewerkt.
Lees meerOp woensdag 15 april a.s. organiseert Rail Cargo een drietal talkshows met als thema “Staan alle seinen wel op groen?”. De talkshows staan onder leiding van Wietze Smid.
Lees meerDe Douane heeft besloten om de invoering van de 1e fase van het Container Vrijgave Bericht (CVB) uit te stellen tot 1 oktober 2021. Met de invoering van het nieuwe CVB-systeem wordt voortaan vooraf gecontroleerd of de nadere aangifte van een maritieme lading kan worden afgeschreven op de Aangifte Tijdelijke Opslag (ATO). De 1e fase zou op 1 mei 2021 van start gaan, maar wordt vanwege Brexit en de coronacrisis uitgesteld. Wel wordt per 1 mei de koppeling tussen aangiftesysteem AGS en de ATO al klaargezet.
Lees meer‘Onder iedere duurzame transportoplossing hoort een businesscase en die kun je het beste maken met je klant, je verlader’, aldus Roderick de la Houssaye, directeur/eigenaar van Nedcargo. ‘Maar we willen ook commitment van de overheid. Die moet het mogelijk maken voor ons om in duurzaam transport te investeren, om te ondernemen’.
Lees meerVooraanmeldingen en gezondheidscertificaten voor veel dierlijke of fytosanitaire producten zijn bij invoer in Engeland pas vanaf 1 oktober 2021 verplicht. Dat was eerder 1 april 2021. Ook andere controles en verplichtingen zijn uitgesteld. Om de Britse industrie tegemoet te komen, hebben de Britten een fasering van con...
Lees verderOp 1 juli 2021 gaan de nieuwe EU-regels btw e-commerce in. Deze wetgeving geldt voor Nederlandse webshops met een jaaromzet van € 10.000 of meer uit verkopen aan particulieren in EU-landen buiten Nederland.
Lees meerOp 16 juli 2021 zal de nieuwe verordening (2019/1020) betreffende markttoezicht en conformiteit van producten in werking treden (enkele artikelen zijn op 1 januari reeds in werking getreden). Deze verordening introduceert de ‘fulfilment dienstverlener’. Logistiek dienstverleners kunnen onder bepaalde voorwaarden en voor specifiek genoemde producten extra aansprakelijkheden en verantwoordelijkheden hebben jegens de markttoezichtautoriteiten.
Lees meerDe opkomst van digitale boekingsplatforms beïnvloedt de expeditiesector. De afgelopen maanden heeft Fenex meegewerkt aan een onderzoek van Smartport, uitgevoerd door TNO en de Erasmus Universiteit, naar het effect van deze platformen op de expeditiesector.
Lees meerHet is een van de problemen die expediteurs sinds een maand ondervinden in hun handel op Engeland. Het komt hoofdzakelijk door een gebrekkige voorbereiding op de Brexit aan Britse zijde. Fenex sprak met Landvracht Manager Hans Hesen van expediteur Seacon Logistics.
Lees meerDe containertransportmarkt is groot. Jaarlijks gaan miljoenen containers de wereld rond. Online boekingsplatforms hebben deze markt sterk veranderd. Wie nu een lading de wereld over wil sturen, tikt wat gegevens in, checkt de opties en kosten en reserveert een container. Zo regel je in no time het gewenste transport.
Lees meerDe Nederlandse overheid heeft aanvullende maatregelen aangekondigd in het kader van de bestrijding van COVID-19, waaronder een algeheel vliegverbod vanuit en naar een aantal landen. Ook wordt een tweede coronatest voor reizigers, waaronder de bemanning van vrachtvliegtuigen verplicht gesteld. KLM geeft aan dit laatste niet aanvaardbaar te vinden in haar rol als werkgever.
Lees meerSinds 1 januari vormt het voormelden van douanedocumenten voor vervoer met het Verenigd Koninkrijk een extra onderdeel van het werk. In verreweg de meeste gevallen loopt dit goed. Maar helaas niet altijd. Daarom komt Portbase met vier korte instructievideo’s met praktische tips.
Lees meerDe Brexit is weliswaar sinds 1 januari een feit, maar dit betekent niet dat alles vanaf dag-1 duidelijk is. Integendeel. Daarom zet Fenex de belangrijkste Brexit-uitdagingen van dit moment op een rij. Met – uiteraard – ook de toelichting hoe hier op de beste manier mee om te gaan.
Lees meerEnige tijd geleden hebben wij bijgaande brief gedeeld van de douane hoe zal worden omgegaan met douanecontroles op de ferryterminals. Deze brief heeft tot onduidelijkheden geleid.
Lees meerBij de douane en bij ons zijn vragen binnen gekomen welke code en welke referentie moet worden gebruikt in vak 40 van een vervolgaangifte voor zendingen die zijn aangekomen op een ferryterminal vanuit het Verenigd Koninkrijk:
Lees meerDe nieuwe verordening stelt eisen aan elektronische pre-registratie en verplichte coronatesten voor personen die vanuit risicogebieden Duitsland binnenkomen.
Lees meerVanaf dinsdag 19 januari 00:01 zijn vrachtwagenchauffeurs die met de ferry van het Verenigd Koninkrijk naar Nederland vervoeren verplicht om een sneltest te doen.
Lees meerDe eerste week van de Brexit is een feit. Over het algemeen vielen de gemelde problemen mee, maar de volumes waren nog minimaal. Helaas is op veterinair vlak wel het een en ander misgegaan. Niet alleen in Nederland, maar ook in België en Frankrijk hebben zich problemen voorgedaan.
Lees meerDe Douane heeft op 7 januari 2021 een mededeling geplaatst in het Handboek Douane met uitleg over de preferentiële oorsprongsregels van de Handels- en samenwerkingsovereenkomst tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk.
Lees meerOm congestie in de havens te voorkomen heeft de NVWA besloten om het douaneproces voor veterinair proces aan te passen.
Lees meerVanaf 1 januari 2021 wordt er in de haven van Antwerpen gewerkt met Certified pick-up (CPU).
Lees meerFenex ondersteunt de oproep van CLECAT richting de Europese Mededingingsautoriteiten om actie te ondernemen nu de wereldwijde supply chains steeds verder verstoord raken.
Lees meerVoor alle zeevrachtexpediteurs is het van belang om zeer attent te zijn op de berichtgeving van rederijen.
Lees meerDe Nederlandse Douane heeft de 40 meest gestelde vragen overzichtelijk samengevoegd in een handige PDF
Lees meerEn natuurlijk blijft team Fenex voor haar leden bereikbaar via de TLN-ledendesk op nummer 088 4567 567 of info@tln.nl.
Lees meerZoals gebruikelijk verandert wet- en regelgeving met ingang van het nieuwe jaar. De belangrijkste wijzigingen hebben we voor je op een rij gezet.
Lees meerHet is de nuchtere constatering van Alwin Schweckhorst, algemeen directeur van Rabelink Logistics: ‘we hebben één slagader binnen ons bedrijf: ICT/digitalisering. Zonder zijn we direct dood.’
Lees meerAls vervoerder ben je verplicht als je de Brits-Franse grens over gaat, een ENS-aangifte te doen. Dit geldt als je als vervoerder met een begeleide vracht de grens passeert.
Lees meerDe Kamer heeft ingestemd met het verlengen van de TRA ofwel de overeenkomst tussen de Staat en verzekeraars tot eind juni 2021. Insteek van deze overeenkomst is dat de Staat garant meetekent op en dus medegarant staat voor de kortlopende kredietverzekeringen.
Lees meerOp 24 december hebben de onderhandelingsteams van de EU en het VK een overeenkomst bereikt over de toekomstige relatie tussen de EU en het VK. De betrokken departementen hebben gedurende de kerstperiode handels- en samenwerkingsovereenkomst EU-VK bestudeerd en het kabinet heeft op 27 december haar goedkeuring aan de deal gegeven.
Lees meer‘Het Verenigd Koninkrijk maakt vanaf 1 januari geen deel meer uit van de Europese Unie. Na de jaarwisseling is het VK een zogenaamd “derde land” en zijn douaneformaliteiten een feit. Ook zullen er, in tegenstelling tot vervoer tussen EU-lidstaten, controles op in- en uitgaande goederen plaatsvinden. Het handelsakkoord verandert daar niets aan’, aldus TLN-voorzitter Elisabeth Post.
Lees meerFrankrijk en het Verenigde Koninkrijk zijn het eens geworden over de hervatting van het vrachtverkeer tussen beide landen vanaf woensdag 23 december, aldus de BBC. Er wordt nog onderhandeld onder welke voorwaarden het vrachtverkeer hervat kan worden.
Lees meerOp 1 januari verlaat het Verenigd Koninkrijk de douane-unie en de interne markt van de Europese Unie (EU). Tot dit tijdstip kunnen goederen zich vrij verplaatsen tussen de EU27 en het VK.
Lees meer