CLECAT en andere organisaties vragen om uitstel van de rapportageverplichtingen uit de Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM).
Lees meerTransport en Logistiek Nederland (TLN), Fenex en evofenedex hebben begin maart aan de bel getrokken bij de ambtelijke top van de Douane, vanwege de langdurige en regelmatige verstoringen in de douanesystemen. In een reactie laat de Douane weten de zorgen van het bedrijfsleven te begrijpen.
Lees meerTLN, Fenex en evofenedex hebben vrijdag opnieuw aan de bel getrokken bij de douane over de regelmatige en langdurige verstoringen in de douanesystemen. De haperingen in de IT-systemen hebben een enorme impact op de logistieke processen, waarvan het bedrijfsleven ernstige hinder ondervindt. De drie organisaties vragen de douane daarom om zo snel mogelijk met een oplossing te komen.
Lees meerTLN, Fenex en evofenedex hebben vrijdag opnieuw aan de bel getrokken bij de douane over de regelmatige en langdurige verstoringen in de douanesystemen. De haperingen in de IT-systemen hebben een enorme impact op de logistieke processen, waarvan het bedrijfsleven ernstige hinder ondervindt. De drie organisaties vragen de douane daarom om zo snel mogelijk met een oplossing te komen.
Lees meerFenex heeft van leden veel reacties ontvangen op het bericht van de Douane dat de maandelijkse OGA (Overzicht Gedane Aangiften) niet langer door de Douane verstrekt zal worden als de overgang naar DMS straks is voltooid. Wij hebben de Douane laten weten dat deze mededeling, via een kort bericht van de Nationale Helpdesk, nogal rauw op het dak van onze leden viel. Ook omdat werd medegedeeld dat vragen over het stopzetten van de toezending door hen niet worden beantwoord.
Lees meerEr zijn grote veranderingen op komst voor het binnenbrengen van luchtvracht in de EU. Lidstaten zullen op verschillende momenten overgaan op het nieuwe systeem. Indien goederen in een andere lidstaat binnenkomen, moet je goed uitzoeken welke overgangsperiode in die lidstaat geldt. Nederland neemt ICS2 R2 vanaf 1 juli 2023 in gebruik.
Lees meerAfgelopen week heeft de Douane op meerdere kanalen bekendgemaakt dat de overgangsperiode van AES op 8 mei 2023 start en waarschijnlijk tot eind september duurt.
Lees meerSinds de inwerkingtreding van het DWU geldt er een wettelijke verplichting voor bedrijven om hun BTI-beschikkingen aan te geven en te gebruiken bij het in- en uitvoeren van de betrokken goederen.
Lees meerIn Brussel is een akkoord bereikt over het Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM). Met dit systeem, dat vanaf oktober 2023 in werking gaat, moet bij de import van goederen in de EU betaald worden voor de CO2-uitstoot.
Lees meerDe implementatie van DMS gaat binnenkort weer van start. Er is een nieuwe planning gemaakt voor DMS (4.0) Invoer, uitvoer (normale procedure) en DMS (4.1) Vergunninghouders IIAA. De implementatie van DMS 4.0 en 4.1 is uiterlijk op 1 januari 2024 afgerond. De aansluitproblemen op de debiteurenadministratie die de Douane eerder ondervond zijn opgelost.
Lees meerFenex heeft onlangs input geleverd op de (wijzigings)voorstellen van het ministerie van LNV voor het invoeren van een aantal tarieven. De voorstellen zijn gedaan omdat er volgens het ministerie een noodzaak is tot efficiëntere inzet van dierenartsen en het verminderen van no shows. Daarbij is door het bedrijfsleven aangegeven dat waarde wordt gehecht aan coulance, gezien de verstoringen in de supply chain. Een flexibele houding van de NVWA kan bijdragen aan een verbetering van de afhandeling van veterinaire zendingen.
Lees meerVia de Nederlandse Douane ontvingen wij het bericht: HMRC is experiencing some technical problems with CDS. This is unrelated to the decommissioning of CHIEF and we’ve evoked contingency processes to support businesses.
Lees meerDoe je zaken met het Verenigd Koninkrijk? En moest of moet je aanpassingskosten maken door Brexit? De Brexit Adjustment Reserve (BAR) komt je tegemoet. De BAR bedrijfslevenregelingen werden meerdere keren uitgesteld, maar gaan binnenkort open: vanaf 1 november 09:00 uur. We adviseren de regeling nu alvast te bekijken, zodat je 1 november goed voorbereid aan de slag kunt gaan.
Lees meerFenex heeft op 3 oktober haar feedback ingediend op de CBER (Consortia Block Exemption regulation). Deze regeling geeft containerrederijen de mogelijkheid om o.a. capaciteit te managen en data te delen. De Europese Commissie heeft via een call for evidence input gevraagd om te kunnen beslissen of de CBER verlengd moet worden, of moet worden ingetrokken. Fenex is actief bij dit dossier betrokken.
Lees meerNaar aanleiding van de gezamenlijke brief van verschillende koepels over de storingen bij de aangiftesystemen van de Douane heeft staatssecretaris Douane en Toeslagen Aukje de Vries op 12 september een werkbezoek afgelegd in de haven van Rotterdam. Bij een van de zeeterminals werd de staatssecretaris door verschillende ketenpartijen, waaronder Fenex, geïnformeerd over de impact die deze storingen hebben.
Lees meerDe Belastingdienst Douane heeft laten weten dat de uitvoering van de Europese Horizontale accijnsrichtlijn 2020 is vertraagd. De ‘Horizontale accijnsrichtlijn 2020’ gaat over regels voor alle accijnsgoederen en zorgt ook voor automatisering van de accijnsregistratie van het vervoer binnen Europa. Met de invoering van de nieuwe Horizontale accijnsrichtlijn 2020 wordt het gebruik van EMCS uitgebreid. Om te voldoen aan de uitvoering van de nieuwe Europese richtlijn moet ook het Nederlandse deel van EMCS uitgebreid worden. Daarnaast moet het Nederlandse deel van EMCS eerst vernieuwd worden, voordat het kan worden uitgebreid.
Lees meerHet bedrijfsleven heeft vandaag een dringende oproep aan staatssecretaris Aukje de Vries gedaan om de (ver)storingen van de douanesystemen op korte termijn op te lossen. Deze verstoringen leiden bij veel ondernemingen tot veel overlast, extra kosten en een ontwrichting van de logistieke ketens.
Lees meerHavenbedrijf Rotterdam en de Maritime and Port Authority of Singapore hebben een memorandum van overeenstemming (MoU) ondertekend voor de langste Groene en Digitale Corridor ter wereld. Doel is om in 2027 de eerste duurzame scheepvaart op deze route te realiseren.
Lees meerDe Nederlandse AI Coalitie (NL AIC) lanceert in samenwerking met de Topsector Logistiek, de online gratis cursus: AI voor Logistiek en Maritiem. In deze gratis online cursus leren cursisten in hun eigen tempo wat AI is, wat de kansen en uitdagingen zijn van artificiële intelligentie (AI) en hoe hiermee aan de slag te gaan in de eigen organisatie. In slechts 4 uur maakt je door middel van video’s, opgaven en prikkelende stellingen kennis met AI-toepassingen in de maritieme en logistieke wereld.
Lees meerCriminelen maken in toenemende mate gebruik van identiteitsfraude via zogenoemde EAN-codes. Daarvoor waarschuwt de Zeehavenpolitie. Via deze unieke code proberen drugsbendes informatie in handen te krijgen over containers.
Lees meerDe Europese Commissie heeft 29 juni jl. de herziene Blue Guide inhoudende richtlijnen voor de uitvoering van de productvoorschriften van de EU gepubliceerd.
Lees meerDe nieuwe planning voor de implementatie voor DMS 4.0 is bekend. Deze geldt voor aangevers die nu aangifte doen via de normale procedure in Aangiftesysteem (AGS). De planning is besproken en vastgesteld met vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven in het Overleg Douane Bedrijfsleven (ODB).
Lees meerEr komt een wetswijziging aan met betrekking tot de betaaltermijn die grote ondernemingen hanteren tegenover mkb-ondernemingen. Een grote onderneming moet een mkb-onderneming binnen 30 dagen betalen, contractuele afwijkingen zijn nietig (ongeldig). Als de grote onderneming niet binnen 30 dagen betaalt, is de grote onderneming buitengerechtelijke incassokosten en (wettelijke handels)rente verschuldigd.
Lees meerOp donderdag 9 juni a.s. vindt de algemene ledenvergadering van Fenex plaats bij Van der Valk te Schiedam.
Lees meerDe vanaf 1 juli en later dit jaar geplande Sanitary and Phytosanitary (SPS) controles op importen in het Verenigd Koninkrijk zullen dit jaar niet meer worden geëffectueerd.
Lees meerStaatssecretaris Aukje de Vries van Toeslagen en Douane was donderdag te gast op het Fenex-diner in Rotterdam. Onder het toeziend oog van tweehonderd genodigden werd de bewindspersoon bevraagd over de samenwerking tussen douane en expediteur.
Lees meerMet de vraag wat expediteurs en duurzaamheid met elkaar te maken hebben, ging Fenex deze week langs bij Stefan Pompe van Ferliner in het Brabantse Hedel. ‘Wat wij vooral doen is slimme oplossingen verzinnen om minimaal lege kilometers te maken en ladingen zoveel mogelijk te verplaatsen naar duurzamere modaliteiten.’
Lees meerFouten in aangiften brengen voor zowel de douane als de bedrijven extra werk met zich mee en verstoren de logistiek. Daarom starten evofenedex en TLN/Fenex samen met de douane een campagne om de kwaliteit van de aangiften rond goederen te verhogen.
Lees meerDe Europese Commissie heeft afgelopen week een nieuw sanctiepakket afgekondigd.
Lees meerVanaf 1 april a.s. is vereist dat verse vis die aan land komt (met vissersboot) bij aanlanding moet worden gewogen. Dit is naar aanleiding van een Europese verordening.
Lees meerDe huidige block exemption regel vervalt in april 2024. CLECAT wil dat herziening hiervan vroeg plaatsvindt, zodat de belangen van expediteurs goed worden vertegenwoordigd.
Lees meerDe Britse ferrymaatschappij P&O Ferries voert de komende dagen geen diensten uit. Ook heeft het bedrijf direct ontslag aangekondigd voor minimaal 800 medewerkers. Alle veerdiensten zijn gestaakt wat betekent dat de ferries tussen Rotterdam – Hull en Dover – Calais geen overtochten maken. TLN houdt de situatie in de gaten en maakt zich zorgen over de gevolgen voor het transport tussen het Verenigd Koninkrijk en Nederland.
Lees meer