Brexit-blog

Fenex deelt via dit liveblog updates over de Brexit en de gevolgen voor de logistieke sector.

Meer informatie over de Brexit, in relatie tot de logistieke sector, vind je in …

Brexit-werkproces inkomende veterinaire goederen

De eerste week van de Brexit is een feit. Over het algemeen vielen de gemelde problemen mee, maar de volumes waren nog minimaal. Helaas is op veterinair vlak wel het een en ander misgegaan. Niet alleen in Nederland, maar ook in België en Frankrijk hebben zich problemen voorgedaan. Door fouten in certificaten zijn zendingen aangehouden door de NVWA.

Lees hier het volledige bericht

Check het MRN-nummer

De Douane meldt dat veel MRN-nummers die bij de Melding Export Documentatie (MED) worden opgegeven, niet juist zijn. Als er verkeerd MRN-nummer is opgegeven, komt de trailer niets langs de Douane en wordt de vrachtwagen naar een parkeerplaats gestuurd, tot een correct MRN-nummer wordt opgestuurd. Controleer daarom, nog vóór het transport, of het juiste MRN-nummer is doorgegeven. Zo voorkom je stilstand in de haven.

Vervoer van veterinaire goederen uit het VK

Vervoer je veterinaire goederen uit het VK? Zorg dan dat je een D-controle conform hebt voordat je de ferry op gaat in Engeland. De douane gaat namelijk voor iedere veterinaire zending een bewijs vragen aan de chauffeur van de D-controle en een bewijs dat er een keurafspraak is gemaakt op een veterinair keurpunt.

Stena Line stuurt de veterinaire units terug naar Engeland als het niet in orde is. De wagens kunnen daar niet overnachten.

De 40 meest gestelde vragen over Brexit en Douane

De Nederlandse Douane heeft de 40 meest gestelde vragen overzichtelijk samengevoegd in een handige PDF. Denk aan vragen als ‘Wat heb ik nodig om goederen te importeren of te exporteren van en naar het VK?’, ‘Wat kan ik doen als ik niet tijdig beschik over een vergunning of als ik geen kennis van douaneformaliteiten heb?’ en ‘Hoe verloopt het vervoer via ferry’s in NL met Portbase?’. De Nederlandse Douane neemt je deels aan de hand mee en geeft antwoorden op dit soort prangende vragen.

Download hier ‘De Top-40 meest gestelde vragen over Brexit en Douane’

De verplichte ENS-aangifte

Als vervoerder ben je verplicht als je de Brits-Franse grens over gaat, een ENS-aangifte te doen. Dit geldt als je als vervoerder met een begeleide vracht de grens passeert.

Lees hier het volledige bericht

Volg vanmiddag het Brexit-webinar ‘The Implications of the Brexit Deal for your Business’

In allerijl is er over de Brexit onderhandelingsovereenkomst een webinar samengesteld door onder andere de uitvoerders van de Brexit-deal.  In een drie uur durende Engelstalige webinar komen onderwerpen aan bod als Wat betekent de Brexit-deal voor jouw bedrijf, wat verandert er per 1 januari 2021 en hoe kan je je het beste voorbereiden.  Sprekers zijn onder andere de Britse ambassadeur in Nederland Joanna Roper, Nannette van Schelven, directeur-generaal van de Nederlandse Douane, Heather Jones, Deputy Director EU Member States Engagement, Border and Protocol Delivery Group en Tim de Wit, VK-correspondent voor de NOS. Namens TLN en Fenex spreekt Douane- en Brexit-expert Stefan Verhagen.

Datum: dinsdag 29 december
Tijd: 15.00 – 18.00 uur

Registreer je hier om het webinar te volgen. De terugkijk-link wordt nagevraagd bij de organisator NBCC (Britse Kamer van Koophandel).

De gevolgen van Brexit en btw

De Brexit heeft btw-gevolgen voor alle ondernemers die transacties met het Verenigd Koninkrijk (VK) verrichten. Vanaf 2021 is het VK voor de levering en afname van diensten een land buiten de EU. Een belangrijke verandering is dat het vervoer in opdracht van Nederlandse btw-ondernemers in verband met de uitvoer van goederen naar het Verenigd Koninkrijk (VK), vanaf 1 januari 2021  is belast met 0 % btw.

Lees hier het hele bericht

Brexit-deal: highlights

Op 24 december hebben de onderhandelingsteams van de EU en het VK een overeenkomst bereikt over de toekomstige relatie tussen de EU en het VK. De betrokken departementen hebben gedurende de kerstperiode handels- en samenwerkingsovereenkomst EU-VK bestudeerd en het kabinet heeft op 27 december haar goedkeuring aan de deal gegeven.

Lees hier het volledige bericht

Brexit-deal biedt duidelijkheid, maar verandert weinig

‘Het Verenigd Koninkrijk maakt vanaf 1 januari geen deel meer uit van de Europese Unie. Na de jaarwisseling is het VK een zogenaamd “derde land” en zijn douaneformaliteiten een feit. Ook zullen er, in tegenstelling tot vervoer tussen EU-lidstaten, controles op in- en uitgaande goederen plaatsvinden. Het handelsakkoord verandert daar niets aan’, aldus TLN-voorzitter Elisabeth Post.

Lees hier het volledige bericht

Europees Parlement akkoord met noodmaatregelen

Het Europese Parlement is akkoord met een aantal noodmaatregelen in het geval van een no deal Brexit. De noodmaatregelen omvatten afspraken over het verlengde gebruik van een Eurovergunning en de uitfasering van de cabotageregeling indien de EU en het VK niet tot een handelsakkoord komen.

Eerder vorige week publiceerde de Europese Commissie de noodplannen. Die zijn bedoeld om verstoringen in het transport zoveel mogelijk te voorkomen in het geval van een no deal Brexit. TLN wacht nog op reactie van het Britse ministerie van Transport hierover en hoopt dat ook het Verenigd Koninkrijk de noodmaatregelen omarmt, zodat het goederenvervoer na 31 december zoveel mogelijk ongehinderd door kan gaan.

Een overzicht van de belangrijkste noodmaatregelen vind je hier.

Portbase: laatste kans om je aan te melden

Vanaf 1 januari is het Verenigd Koninkrijk geen EU-lidstaat meer. Als je vanaf Nederlandse havens naar het VK vervoert, is aanmelding bij Portbase in 2021 verplicht. Bedrijven die zich te laat melden bij Portbase, lopen de kans de boot letterlijk te missen. Meld je dus zo snel mogelijk aan, als je dat nog niet hebt gedaan.

Portbase: ‘Wat de uitkomst van de politieke onderhandelingen ook wordt, er komen douaneverplichtingen. In Nederland hebben samenwerkende organisaties in de havens alle mogelijke voorbereidingen getroffen om ervoor te zorgen dat goederen na Brexit snel via de Nederlandse havens vervoerd kunnen blijven worden. Bedrijven die zich niet hebben voorbereid en dus op het laatste moment aankloppen, sluiten achteraan in de aanmeldrij en lopen daarmee het risico niet op tijd klaar te zijn.’

Lees hier het volledige bericht van Portbase op hun website.
Aanmelden bij Portbase kan hier.

Brexit: VK stopt met EMCS op 1 januari 2021 in plaats van 31 mei 2021

In afwijking van eerdere berichten kan het Verenigd Koninkrijk (VK) vanaf 1 januari 2021 de afmeldingen in EMCS niet meer doorsturen naar de (voormalige) lidstaten. Noord-Ierland neemt namelijk per 1-1-2021 de centrale gateway voor EMCS over van het VK. Dat betekent dat de e-AD’s van zendingen accijnsgoederen naar het VK vanaf dat moment niet meer direct elektronisch afgemeld kunnen worden naar het verzendende land. Dat schrijft de Douane in een bericht aan Fenex.

Lees hier het hele bericht

Aanpassingen Codeboeken Douane door Brexit

De Codeboeken Douane wijzigen op 1 januari 2021 in verband met de Brexit. De Douane heeft daarom een document gemaakt met de wijzigingen die op dit moment bekend zijn. De belangrijkste wijzigingen zijn het opvoeren van de code XI voor Noord-Ierland en het loskoppelen van de code GB van de tabel met EU-landen.

De noodplannen voor no-deal-Brexit van de Europese Commissie zijn klaar

De Europese Commissie (EC) heeft op 11 december 2020 haar noodplannen gepresenteerd in het geval van een no-deal-Brexit. Eind dit jaar loopt de transitieperiode af en als er voor die tijd geen handelsakkoord is gesloten zullen er ernstige verstoringen ontstaan. Om die zoveel als mogelijk te voorkomen heeft de EC gerichte noodmaatregelen voorgesteld.

Lees hier het hele bericht

Update: Werkwijze doorgaande NCTS documenten bij binnenkomst over zee vanuit het VK na Brexit

De Douane heeft een nieuwe versie van de brief “Werkwijze doorgaande NCTS documenten bij binnenkomst over zee” opgesteld. De wijzigingen zien vooral op de te gebruiken codes voor de rederij en een andere volgorde van de procedurele stappen.

Lees hier het hele bericht

Brexit - vraag en antwoord

TLN organiseerde op dinsdag 13 oktober een webinar over de komende Brexit en de gevolgen voor de transport- en logistieke sector. Op deze pagina vind je de antwoorden op de vragen die tijdens dit webinar zijn gesteld, onderverdeeld in vier rubrieken:

  • Douaneprocedures
  • Veiligheid, voedsel en waren
  • Vergunningen, certificaten, rijbewijzen en paspoorten
  • Automatisering en digitalisering

In aanloop naar 1 januari 2021, de dag waarop de nieuwe situatie werkelijkheid wordt, zal dit overzicht met vragen en antwoorden wanneer nodig worden geactualiseerd en aangevuld. Hou deze pagina dus goed in de gaten voor updates!

Lees hier alle vragen en antwooren

The last four weeks ... Brexit

Op 3 december, vier weken voor de definitieve deadline, bespreken deskundigen tijdens een Engelstalige webinar de status van de politieke onderhandelingen, de ontwikkelingen rondom het Border Operating Model, de consequenties hiervan voor het bedrijfsleven, maar óók de oplossingen.

Lees hier het hele bericht

Brexit webinar Franse Douane

De Franse Douane organiseert op 3 december 2020 van 14.30 – 15.30 uur een Brexit webinar. Het webinar wordt in het Engels gehouden en geeft meer informatie over de Franse Brexit IT oplossing ‘Smart Border’.

Lees hier het hele bericht

Overgangsperiode Brexit eindigt 31 december 2020

Vanaf 1 januari 2021 gelden er douaneformaliteiten voor al het goederenverkeer tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk. De Nederlandse havens zijn  hierop voorbereid.

Lees hier het hele bericht

TLN Brexit-webinar: ‘Een goede doorstroom gaat boven alles’

’n Hele opgave. Zo vat Elmer de Bruin, Brexit-coördinator bij TLN, de voorbereidingen van de transportsector op de Brexit in een notendop samen. En dat hij niet overdrijft, blijkt wel uit het Brexit-webinar van TLN eerder deze week, met medewerking van De Bruin zelf, Fenex-expert Stefan Verhagen en andere Brexit-experts uit Nederland én Groot-Brittannië.

Bekijk hier het hele webinar

Werkwijze retour emballage en verpakkingsmiddelen na Brexit

Van de Douane ontvingen wij onderstaande werkwijze hoe moet worden omgegaan met lege emballage en lege verpakkingsmiddelen die retour komen vanuit het Verenigd Koninkrijk na 31 december 2020.

Lees hier het hele bericht

Procedure lege tankcontainers met residu ook voor VK vanaf 1 januari 2021

In het verleden hebben wij jullie geïnformeerd over de procedures omtrent lege tankcontainers met residu. Dit betreft zogenaamde ‘empty uncleaned containers’. De definitie hiervan is een container met een bepaalde resthoeveelheid, welke zover als mogelijk is gelost en waarbij de inhoud zonder reiniging niet uit een container te verwijderen is. Met andere woorden: na het lossen/leegpompen, kleeft het product nog aan de wand of blijft er een minimaal restant op de bodem liggen.

Lees hier het hele bericht