‘Engelse Customs brokers die doodleuk op het laatste moment afzeggen’

Het is een van de problemen die expediteurs sinds een maand ondervinden in hun handel op Engeland. Het komt hoofdzakelijk door een gebrekkige voorbereiding op de Brexit aan Britse zijde. Fenex sprak met Landvracht Manager Hans Hesen van expediteur Seacon Logistics.

Seacon artikel fenex

Hoe gaat het met het transport naar Engeland?
Hans Hesen (HH): ‘Moeizaam. En dat zit aan de andere kant van de Noordzee. De Engelse opdrachtgevers hebben lang niet alles goed voor elkaar. Ze hebben hun huiswerk niet goed gedaan. We maken mee dat customs brokers (douane-agenten) eerst toezeggen zendingen af te handelen en op het laatste moment afzeggen. Het douanesysteem in Engeland werkt nog niet zoals het moet, wat leidt tot veel problemen.’

Kun je uitleggen welke problemen je tegenkomt?
HH: ‘Customs brokers worden door klanten aangedragen dat zij hun zending gaan inklaren, alles wordt geregeld. Wij sturen vervolgens alle documenten door, alles wordt netjes verscheept en op het laatste moment zegt die customs broker af: “sorry ik heb het te druk.” Gelukkig hebben wij dan ook zelf een customs broker maar je moet alles gaan omzetten, alles opnieuw gaan regelen, volmachten tekenen, et cetera. Allemaal om toch te kunnen zorgen dat de zendingen worden ingeklaard. Het kost onnodig veel werk en vertraging. En het blijft altijd de ontvanger die kiest. Je kunt voor de ontvangers de inklaringen niet altijd opeisen.’

Geen goede voorbereiding dus…
HH: ‘Nee, heel veel klanten hebben vragen. Allemaal over zaken waarop wij twee jaar lang hebben gehamerd, zorg voor een goede voorbereiding voor wat eraan zit komen, dat probeer je zo goed mogelijk te doen. Maar aan de Engelse kant weten ze gewoon niet wat hun te wachten stond en wat er moet gebeuren. Het probleem is groter met goederen die van Engeland naar Nederland gaan dan andersom. Ja, dan ben je van begin af aan al afhankelijk van de Engelsen en begint het al vaak met een vraagteken.’

Hebben we ons beter voorbereid in Nederland?
HH: ‘Al onze grote klanten hebben het goed voor elkaar. Tuurlijk, aan de Nederlandse kant zijn er ook wel sommige kleine klanten die vragen hebben. Maar ja, dat is ook wel normaal. Nederland en  Europa hebben het wel echt goed voor elkaar met Portbase, de havensystemen en de Eurotunnel.’

Je hebt het over de klanten maar hoe is het met de douane in het Verenigd Koninkrijk?
HH: ‘Zoals ik al zei, ze hebben het heel druk. Ze kunnen de stromen zendingen niet aan. Er zijn achterstanden bij de Engelse douane en de douanesystemen. De systemen waarmee ze werken, ik weet niet of ze verouderd zijn, vernieuwend zijn ze in ieder geval niet. Maar eerlijk is eerlijk, er komt ook veel op hun af. De ontvangede partij is altijd moeilijker, hè? Vandaar dat die voorbereiding zo belangrijk was.’

Wat verwacht  je dit jaar wanneer de problemen opgelost zijn?
HH: ‘Ik verwacht wel dat het soepeler gaat lopen. Op een gegeven moment wordt het een herhaling, business as usual. Ik neem aan dat ze fouten niet blijven herhalen en ervan leren als het bij een eerste zending niet goed is gegaan. Maar het is wel zorgelijk als zo dadelijk de volumes groter worden. De Engelsen hebben vorig jaar de nodige buffers aangelegd maar ook die raken op. Maar als we weer op de oude volumes zitten neemt het werk ook bij ons toe want een zending vereist sowieso meer handelingen.’