Brexit-werkproces inkomende veterinaire goederen

De eerste week van de Brexit is een feit. Over het algemeen vielen de gemelde problemen mee, maar de volumes waren nog minimaal. Helaas is op veterinair vlak wel het een en ander misgegaan. Niet alleen in Nederland, maar ook in België en Frankrijk hebben zich problemen voorgedaan.

brexit-hout europa en vk

Door fouten in certificaten zijn zendingen aangehouden door de NVWA. Voorts zijn er zendingen binnengekomen middels begeleid transport waarvan de D-controle nog niet conform was. Gezien de beperkte ruimte op een ferryterminal leidt dit tot problemen en wordt het risico op doorgereden partijen voor de NVWA vergroot. De NVWA heeft daarom besloten de Douane opdracht te geven alle veterinaire zendingen te blokkeren in het Terminal Operating System van de ferrymaatschappijen.

Nieuwe procedure
Om het risico op doorgereden partijen te verlagen, heeft de NVWA op haar website een procedure geplaatst. De processtappen zijn als volgt:

  1. De exporteur laat de lading in het VK inspecteren ter verkrijging van een gezondheidscertificaat.
  2. De importzending wordt voor vertrek met de ferry in het VK vooraangemeld in VGC.
  3. Een correcte kopie in kleur (PDF) van het gezondheidscertificaat wordt per e-mail gezonden naar het volgende adres: douane.drh.veterinair.vk@belastingdienst.nl.
  4. De Douane/NVWA voert op basis van het kopie gezondheidscertificaat en de vooraanmelding in VGC een D-controle uit. Indien de vooraanmelding en het kopie gezondheidscertificaat correct zijn bevonden, ontvangt de aangever daarvan een elektronische bevestiging. (Deze kan het bedrijfsleven onderling gebruiken voor bijvoorbeeld laadtoestemming op de ferryterminal van vertrek).
  5. De aanbieder doet een zogenaamde melding ‘importdocumentatie’ (MID) in Portbase waardoor de zending in het systeem van de ferry vrijvalt.
  6. De aanbieder maakt een afspraak met een voor het type goederen aangewezen IC als hij de melding D-conform uit VGC heeft gekregen.

Vertrek terminal
Bij vertrek van de ferryterminal dient de chauffeur een verklaring van D-conform te kunnen overleggen en een bewijs dat voor de zending een keurafspraak is gemaakt op een van de erkende veterinaire keurpunten.

Geautomatiseerde oplossing
Omdat deze procedure in de praktijk zeer lastig uitvoerbaar en onwenselijk is, voert Fenex deze week overleg met de NVWA, Portbase, de Douane en een ferrymaatschappij om te onderzoeken of een geautomatiseerde oplossing mogelijk is via Portbase.

Vragen of opmerkingen kunnen gemeld worden bij het secretariaat van Fenex, via secretariaat@fenex.nl.