Invoer CVB redelijk soepel verlopen

Op maandag 4 oktober 2021 is het Container Vrijgave Bericht (CVB) ingegaan. Daarmee is de procedure voor het indienen van nadere uitgiften voor goederen van buiten de Europese Unie veranderd. Hoewel er opstartproblemen zijn, is de overgang redelijk soepel verlopen.

Aerial view of industrial port with containers and container ship.

Aangevers in álle havensectoren hebben te maken met het CVB, als het gaat om goederen uit een derde land. Anders dan de naam zegt, geldt het CVB zowel voor containers, trailers, stukgoed als bulklading.

Maand verder
Inmiddels het CVB bijna een maand ‘live’. Vanuit de verschillende ketenpartijen kunnen wij zeggen dat de overgang redelijk soepel verlopen is, ondanks opstartproblemen die snel zijn opgelost of waarvoor nog aan oplossingen wordt gewerkt. Ook zien we nog uitdagingen wat betreft de ATA. Een ander punt is de huidige buffer van 100 uur, welke niet in alle gevallen voldoende is wanneer men werkt met een vooraf aangifte in combinatie met een automatisch aanbrengbericht.

Gezamenlijke aanpak
‘We houden de lijntjes met de Douane en andere ketenpartijen kort en blijven nauw samenwerken’, vertelt Jeroen de Rijcke, secretaris bij Fenex. ‘Zo zorgen we ervoor dat problemen snel opgelost kunnen worden en de logistieke keten optimaal blijft werken. Dit is een goed voorbeeld hoe we met één gezamenlijke aanpak ver kunnen komen.’

Uiteraard houden wij jullie op de hoogte via onze gezamenlijke website Home – Voorbereid op het CVB