Lesprogramma
Rol van de Douane in de internationale logistiek en –handel
In dit deel wordt ingegaan op waarom de Douane er is, wat de Douane doet en hun plek in de logistiek en handel. Deze inleiding is nodig om in het vervolg van de cursus een goed beeld te kunnen hebben bij het hoe en waarom.
Inkomende goederenstromen
Aan de hand van praktijkcases wordt behandeld waar bedrijven mee te maken krijgen als goederen van buiten de Europese Unie komen. In dit deel wordt vanzelfsprekend het invoerproces behandeld, maar onder andere ook douanevervoer (transit), opslag (entrepot) en fiscale vertegenwoordiging. Daarbij wordt ingegaan op regels, procedures, risico’s èn de mogelijkheden die bedrijven hebben om douaneprocedures in hun eigen processen in te passen.
Uitgaande goederenstromen
Uitgaande goederenstromen zijn niet simpelweg het omgekeerde van inkomende. Export heeft een eigen karakter met haar eigen regels, procedures, risico’s en mogelijkheden. In dit deel wordt ingegaan op zaken zoals uitvoeraangiften, het Export Control System (ECS) en bewijzen van preferentiële oorsprong (bijv. EUR-1 certificaten). Ook de uitgaande goederenstromen worden behandeld aan de hand van praktijkcases.
Compliance & control
Bij grensoverschrijdend goederenvervoer kunnen bedrijven te maken krijgen met grote financiële- en veiligheidsrisico’s. Omdat de Douane niet iedere goederenzending kan controleren, wordt veelal vertrouwd op de administratie en organisatie van de bedrijven zelf. Maar met vertrouwen komt ook verantwoordelijkheid en vaak ook aansprakelijkheid. In dit onderdeel wordt onder andere ingegaan op AEO certificering, (In)Directe Vertegenwoordig, maar ook hoe te handelen als iets niet goed is gegaan (bezwaar procedures).
Ontwikkelingen
In het laatste onderdeel wordt onder meer ingegaan op ontwikkelingen op het gebied van de Douane in de nabije toekomst. De IT-systemen van de Douane blijven zorgen baren. De Douane heeft te maken met een aanzienlijke volumeontwikkeling in aangifteregels, mede als gevolg van Europese wetswijzigingen, Brexit en e-commerce. Dit heeft grote gevolgen voor de benodigde ICT-capaciteit op de korte termijn. De hoop is dat het programma “Digitale Snelweg Douane” het antwoord op de volumeontwikkeling zou kunnen zijn; “Van een dreigend infarct naar de Digitale Snelweg”. Een andere uitdaging is de transitie van de GPA naar DMS en van het aangiftesysteem van de Douane AGS naar het aangiftesysteem DMS.
Wat “landbouw” betreft, is een verschuiving zichtbaar van een periode van schaarste naar een periode van overvloed én van een overgang naar duurzaamheid en innovatie.