Toppositie NL Douane onder druk
Om haar positie als
aantrekkelijk handelsland voor internationale ondernemingen te handhaven, is
het voor Nederland belangrijk dat ook de Douane uitstekend blijft functioneren.
In recente jaren is, door onder andere een groeiend en steeds complexer aanbod,
de reputatie en prestatie van de Douane onder druk komen te staan. Dit komt
onder andere door veel verstoringen in ICT systemen, bezuinigingen en uitstroom
van personeel. Om te voorkomen dat dit onoverkomelijke knelpunten oplevert voor
de logistieke keten, hebben het georganiseerde bedrijfsleven, de mainports
Rotterdam en Schiphol en de Douane de handen ineen geslagen en een
verbeteragenda gepresenteerd aan staatssecretaris Wiebes van Financiën.
De Douane en het bedrijfsleven
hebben binnen deze verbeteragenda 4 thema’s benoemd en zijn daarbij gekomen tot
een gedeelde ambitie:
1. ICT: De
benodigde ICT moet 100% betrouwbaar zijn. Op dit moment zijn er nog te vaak
verstoringen en vertragingen, met achterstanden en logistieke kosten voor
bedrijfsleven tot gevolg.
2. Dienstverlening: De
partijen willen naar een niveau van dienstverlening waarbij het logistieke
proces zo maximaal mogelijk op voorspelbare, betrouwbare en transparante wijze
verloopt, passend bij de hoge eisen van deze tijd.
3. Handelsfacilitatie en Toezichtlast: Voor bedrijven die aan de daartoe gestelde eisen voldoen, moet de
toezichtlast van de Douane verminderen. Slim toezicht met een minimale inbreuk
in de logistieke keten.
4. Eén overheid:
Bedrijfsleven moet één overheid ervaren. De overheid moet daartoe meer
gecoördineerd werken, waardoor op een betere, slimmere, efficiëntere manier
toezicht wordt gehouden.
De betrokken partijen streven
ernaar de verbeterpunten in de komende jaren te realiseren. De staatssecretaris
van Financiën heeft aangegeven dat het ‘Overleg Douane Bedrijfsleven’ het
juiste platform is om dit uit te voeren.
De verbeteragenda is een gezamenlijke actie van: TLN, FENEX, ACN,
evofenedex, VNC, MKB Nederland, Deltalinqs, VRTO, Royal Schiphol Group,
Havenbedrijf Rotterdam, VNO-NCW en Douane.