Digitale platformen disruptief op de expeditiemarkt

De opkomst van digitale boekingsplatforms beïnvloedt de expeditiesector. De afgelopen maanden heeft Fenex meegewerkt aan een onderzoek van Smartport, uitgevoerd door TNO en de Erasmus Universiteit, naar het effect van deze platformen op de expeditiesector.

System engineering concept. Engineers working in the office. GUI (Graphical User Interface).

Disruptief
De onderzoekers zien dat digitale expediteurs als Flexport, Shypple en Cogoport marktaandeel veroveren met hun online  boekingsplatformen. ‘Deze ontwikkeling kan in andere sectoren enorm disruptief zijn, denk aan taxidiensten (Uber), hotelboekingen (Booking.com) of thuisbezorging (Just Eat Takeaway)’, aldus de onderzoekers.

Klantintimiteit
Aan dit onderzoek hebben ook verschillende Fenex-leden meegewerkt door deel te nemen aan exportsessies en interviews. ‘De onderzoeksresultaten tonen een aantal usp’s waarmee bestaande expediteurs denken nog voldoende onderscheidend te zijn’, schrijven de onderzoekers. ‘Zaken als klantmanagement en klantintimiteit, het managen van uitzonderingen en verstoringen in de logistieke keten, hulp bieden in het complexe oerwoud van verschillende achterlanddiensten, omgaan met douanecomplexiteit en het bieden van aanvullende dienstverlening. De digitale expediteurs weerleggen deze usp’s juist, en geven aan met geavanceerde data analyse en data integratie met andere platformen hun zogenaamde achterstand juist om te buigen in een voorsprong.’

Communitysessie
Meer informatie en het gehele onderzoek is hier te vinden. Daarnaast vindt op 11 februari 2021 een online communitysessie over de uitkomsten van dit onderzoek plaats. Meer informatie daarover is hier te vinden.