Dienstverlening rederijen ondermaats

Terwijl de vervoerstarieven torenhoog zijn en reders recordwinsten boeken, blijft de dienstverlening van rederijen ondermaats. De aanhoudende containercrisis staat internationale handel en economisch herstel in de weg, aldus Fenex-voorzitter Roderick de la Houssaye.

schip, container, boot, storm

“Gezien de marktdynamiek van de afgelopen maanden verbaast het me niet de rederijen grote winsten boeken, ondanks dat de dienstverlening van de rederijen ver onder de maat is”, aldus Fenex-voorzitter Roderick de la Houssaye. “Door het tekort aan lege containers en een toename van het aantal blank sailings is de betrouwbaarheid van de dienstverlening gekelderd, terwijl de tarieven extreem hoog zijn.”

Negatieve gevolgen
Dat heeft niet alleen negatieve gevolgen voor de logistieke keten, maar raakt ook de consument, vertelt De La Houssaye: “Want onderaan de streep betaalt die hier de prijs voor. Bovendien verstoort deze containercrisis internationale handelsstromen en remt het verder economisch herstel af. Bedrijven gaan versneld op zoek naar leveranciers dichtbij, en dat is in sommige gevallen erg lastig.”

Block Exemption Regulation
Fenex blijft zijn ongenoegen uiten over de verlenging van de Block Exemption Regulation van afgelopen jaar, die toestaat dat rederijen afspraken maken over blank sailings. Deze verlenging, naast de huidige praktijken van de rederijen, staat de internationale handel en economisch herstel in de weg. In samenwerking met CLECAT heeft Fenex dit aangekaart bij de Europese Commissie, die zich hier pas eind 2021 over buigt.