CVB op 4 oktober actief: voorkom stilstand in de haven!

Aanstaande maandag 4 oktober wordt het Container Vrijgave Bericht (CVB) actief en verandert de procedure voor het indienen van nadere aangiften voor goederen buiten de EU en dus ook het Verenigd Koninkrijk. Om stilstand in de haven te voorkomen, roept Fenex op om je voor te bereiden op de nieuwe werkwijze.

containers no trailers

Het CVB wordt op maandagmiddag 4 oktober 12.00 uur actief. Dit betekent dat een definitieve aangifte pas mag worden gedaan op ATA schip. Als de aangifte niet matcht met de ATO (aangifte voor tijdelijke opslag), mag de lading niet worden weggevoerd van de terminal.  Anders dan de naam zegt, geldt het CVB zowel voor containers, trailers, stukgoed als bulklading.

Voorkom een mismatch
Sinds 1 januari gelden douaneverplichtingen voor alle zendingen van en naar het VK. Om een vracht van het VK naar NL te brengen, moeten de gegevens in de verschillende aangiften met elkaar matchen. De nadere aangifte moet namelijk worden afgeschreven op de ATO. De ATO is een aangifte die wordt gedaan voor binnengebrachte goederen in de EU, die bestemd zijn om te worden gelost.  Dat gaat heel vaak mis, waardoor een ‘mismatch’ ontstaat. Tot nu toe ging de Douane daar flexibel mee om, maar dat is straks verleden tijd: vanaf 4 oktober mag de lading niet vervoerd worden bij een mismatch. In dit document leggen we uit hoe je dat kan voorkomen.

CVB: voorbereid op het CVB
Om ervoor te zorgen dat alle spelers in de keten goed zijn voorbereid, hebben TLN en Fenex in samenwerking met andere ketenpartijen de volgende website in het leven geroepen: Voorbereid op het CVB

Op deze website kun je door middel van een keuzehulp kiezen voor verschillende rollen. Hier vind je precies terug welke stappen moeten worden genomen om ervoor te zorgen dat er geen vertraging ontstaat in het logistieke proces.

Expediteurs hebben een belangrijke rol in het afhandelingsproces. De belangrijkste adviezen aan expediteurs zijn:

  • Werk met een voorafaangifte + een automatisch aanbrengbericht (via Portbase). Het niet gebruik maken van deze mogelijkheden, kan het afhandelingsproces ernstig vertragen.
  • Neem contact op met de softwareleverancier. Niet elke softwareleverancier heeft waarschijnlijk het aanbrengbericht geautomatiseerd.

 

Voor vervoerders kan het betekenen dat als de aangifte niet in orde is, de vracht niet weggevoerd mag worden van de terminal. Het belangrijkste advies aan de vervoerder is:

 

Postbus
De douane heeft een postbus ingesteld voor nadere vragen. Wij hebben van de Douane het verzoek gekregen onze leden te verwijzen naar de postbus die de Douane speciaal heeft ingesteld om vragen over het CVB te beantwoorden. De Douane heeft hiervoor een backoffice procedure ingericht met verschillende expertises.

De naam van de postbus voor het bedrijfsleven is: Douane.Container.Vrijgave.Bericht@douane.nl