Persbericht - TLN-EVO: Bedrijven blij met werkbare regeling voor containergewichten

21-6-2016

Zoetermeer, 21 juni 2016

Transport en Logistiek Nederland (TLN), expediteursvereniging FENEX, verladersorganisatie EVO en exportvereniging Fenedex zijn blij dat het kabinet bij de invoering van de internationale containerweegplicht rekening houdt met de doorstroming van containers in Nederland. Dit is volgens de organisaties goed nieuws voor het Nederlandse bedrijfsleven.

Vanaf 1 juli zijn verladers en expediteurs verplicht om het gewicht van een container te verifiëren voordat de container aan boord van een schip geladen wordt. Het ministerie van infrastructuur en milieu publiceerde afgelopen vrijdag de Nederlandse invulling van de internationale regelgeving. Mede op advies van TLN, FENEX, EVO en Fenedex kiest de Nederlandse overheid voor een flexibele methode; een regeling waarbij bedrijven die gebruik willen maken van een gecertificeerde berekenmethode een eenvoudige procedure kunnen volgen.

Dit betekent dat ieder bedrijf dat deze procedure volgt automatisch gebruik mag maken van methode 2. Zij hoeven niet te beschikken over aparte certificeringen, zoals AEO of ISO-certificeringen, of aan extra eisen te voldoen.

Over EVO
    EVO verenigt al meer dan zeventig jaar bedrijven met een logistiek belang. Van de ondernemer met een bestelbus tot de exporteur die zijn goederen vaak door derden laat vervoeren. Wij beantwoorden hun vragen over vervoer, opslag en internationale handel, en behartigen hun belangen lokaal, in Den Haag en Brussel opdat zij in vrijheid kunnen ondernemen. EVO draagt daarnaast direct toepasbare kennis aan haar leden over via opleidingen, advisering en evenementen en laat hen profiteren van collectief ingekochte diensten en producten.

EVO verleent haar diensten onder toepassing van de Algemene voorwaarden van EVO, die een beperking van aansprakelijkheid bevatten. Deze zijn raadpleegbaar en te downloaden op www.evo.nl/site/disclaimer-e-mail.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) is de ondernemersorganisatie voor transportbedrijven en logistiek dienstverleners. De vereniging heeft circa 5.500 leden en vertegenwoordigt het merendeel van de bedrijven in de sector transport en logistiek. Deze sector zorgt volgens CBS-cijfers in 2012 voor een toegevoegde waarde van 12,9 miljard euro. Doel van TLN is het versterken van de positie van de transport- en logistieksector als economische pijler en het verbeteren van het nationale en internationale concurrentievermogen door het ondersteunen en stimuleren van ondernemerschap. Belangrijke taken van TLN zijn belangenbehartiging voor de sector op lokaal, nationaal en Europees niveau, het ondersteunen van logistiek ondernemerschap en het voeren van cao-onderhandelingen. Bovendien functioneert TLN als kennisbron voor ondernemers.

Voor meer informatie of een hoge resolutie versie van de foto kunt u contact opnemen met Renée Reijers (woordvoerder TLN) 06-51806340 of rreijers@tln.nl