Persbericht - Stuwadoor vraagt exorbitant hoge bedragen voor vrijgeven Hanjin containers

1-9-2016

Zoetermeer, 1 september 2016

Stuwadoor vraagt exorbitant hoge bedragen voor vrijgeven Hanjin containers

TLN en FENEX zijn boos over de enorm hoge bedragen die ECT Terminals in rekening brengt voor het vrijgeven van Hanjin containers. Sinds dinsdag 30 augustus houdt de stuwadoor containers van de Koreaanse rederij vast in verband met een dreigend faillissement. Inmiddels is naar buiten gebracht dat containers kunnen worden vrijgesteld voor tarieven die oplopen tot 1.500 euro per container.

Geen enkele rechtsgrond

Hoewel TLN en FENEX begrijpen dat ECT aanzienlijke schade kan leiden door openstaande vorderingen op Hanjin, zijn wij van mening dat de stuwadoor geen enkele rechtsgrond heeft voor het in rekening brengen van kosten voor het vrijstellen van containers. De leden van TLN en FENEX hebben immers geen contractuele relatie met ECT. Deze bedrijven hebben zelf Hanjin al betaald voor het lossen van de container. De stuwadoor schuift dus op een onrechtmatige manier de rekening door voor een vordering die zij hebben op één van haar eigen klanten, Hanjin.

De kosten die ECT nu in rekening brengt zijn nagenoeg even hoog als de totale kosten om een container vanuit het Verre Oosten naar Rotterdam te verschepen. Naast de exorbitante kosten voor het afhalen verlangt ECT een borg in de vorm van een geldbedrag, die kan oplopen tot 5.000 euro, teneinde zeker te stellen dat lege containers bij de ECT Delta terminal worden geretourneerd.

Advies

TLN en FENEX adviseren haar leden die zich gedwongen voelen om over te gaan tot het betalen van dit bedrag, de betaling aan ECT uitdrukkelijk ‘onder protest’ te doen. Dit laatste kan door dit vóór betaling schriftelijk of per email bij ECT te melden. Tevens dienen leden dit expliciet in de overschrijving te vermelden. Op deze wijze is achteraf aan te tonen dat er sprake is geweest van dwang en misbruik van omstandigheden. Ook verdient het aanbeveling om een eventuele betaling vooraf goed met de klant af te stemmen.

TLN en FENEX beraden zich op juridische acties richting ECT. Zij roepen ECT Terminals op om zo spoedig mogelijk in overleg te treden.

Voor meer informatie of een hoge resolutie versie van de foto kunt u contact opnemen met Renée Reijers (woordvoerder TLN) 06-51806340 of
    rreijers@tln.nl

Transport en Logistiek Nederland (TLN) is de ondernemersorganisatie voor transportbedrijven en logistiek dienstverleners. De vereniging heeft circa 5.500 leden en vertegenwoordigt het merendeel van de bedrijven in de sector transport en logistiek. Goederenvervoer over de weg en logistieke dienstverlening zorgen volgens CBS-cijfers in 2014 voor een toegevoegde waarde van 14 miljard euro. Doel van TLN is het versterken van de positie van de transport- en logistieksector als economische pijler en het verbeteren van het nationale en internationale concurrentievermogen door het ondersteunen en stimuleren van ondernemerschap. Belangrijke taken van TLN zijn belangenbehartiging voor de sector op lokaal, nationaal en Europees niveau, het ondersteunen van logistiek ondernemerschap en het voeren van cao-onderhandelingen. Bovendien functioneert TLN als kennisbron voor ondernemers.