Persbericht: Liesbeth Slappendel ontvangt erecertificaat Douane Wereld Organisatie

27-1-2014

Zoetermeer, 27 januari 2014 Liesbeth Slappendel (FENEX) ontvangt erecertificaat Douane Wereld Organisatie

Erecertificaat voor slechts weinigen uit het logistiek bedrijfsleven weggelegd

Liesbeth Slappendel, manager bij Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verantwoordelijk voor ondermeer expediteursvereniging FENEX[1], is vandaag tijdens de Wereld Douanedag onderscheiden met het erecertificaat van de Wereld Douane Organisatie, de Diplôme d'honneur. Een unieke gebeurtenis, omdat slechts enkele Nederlanders uit het logistieke bedrijfsleven deze bijzondere titel eerder hebben mogen ontvangen. Slappendel ontvangt de onderscheiding voor haar jarenlange inzet om de samenwerking tussen expediteurs en douane te verbeteren en de expeditiesector op het gebied van douaneprocessen en beleid, te moderniseren.

[1] FENEX is per 1 januari 2013 een kring van Transport en Logistiek Nederland (TLN). Liesbeth was tot 1 januari 2013 directeur van FENEX en vervult sinds de samenvoeging met TLN, de functie van manager KLS/ FENEX. In deze functie is zij verantwoordelijk voor de belangen van expediteurs en logistieke dienstverleners, zowel nationaal als internationaal.

De sector douane-expediteurs is aan veel veranderingen onderhevig geweest in de voorbije decennia. Denk aan het wegvallen van de EU binnengrenzen, de verscherping van toezichtmaatregelen, de introductie van administratief gecontroleerde douaneregelingen, de implementatie van IT en de komst van de AEO. Al die veranderingen hebben geleid tot een sterk veranderde en verder geprofessionaliseerde beroepsgroep. Slappendel heeft als boegbeeld van deze sector richting gegeven aan al deze veranderingen, zodanig dat de expeditiesector nog steeds een sterke beroepsgroep is die een duidelijke meerwaarde levert aan het logistieke proces.

Gedurende al die jaren werken het Nederlandse bedrijfsleven en de Nederlandse douane nauw met elkaar samen. Slappendel streeft naar een eerlijke en open samenwerking. Centraal staat een realistische benadering waarbij de belangen van de expediteurs altijd op de eerste plaats komen, maar waarbij respect voor de ander nooit uit het oog wordt verloren. Dankzij deze inzet, ontvangt zij vandaag uit handen van Douane Nederland het erecertificaat Diplôme d'honneur.

De uitreiking vond plaats in Vlaardingen, tijdens de jaarlijkse Wereld Douanedag.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Marty van Pelt (TLN/FENEX), 06 55 86 22 17 De persberichten van TLN staan op www.tln.nl. TLN is dé ondernemersorganisatie voor het goederenvervoer over de weg en de logistieke dienstverlening.

Al meer dan 100 jaar behartigt FENEX, als brancheorganisatie van expediteurs/logistieke dienstverleners, de belangen van bijna 400 nationale ondernemingen. Deze gemeenschappelijke belangenbehartiging is gericht op versterking van de positie van de georganiseerde expediteur/logistieke dienstverlener in Nederland.