Inloggen

   
Wachtwoord vergeten

    Fiscale Vertegenwoordiging Rotterdam

    ​​Start: 7 september 2017

    Van de FENEX bedrijven met douaneactiviteiten biedt 69% fiscale vertegenwoordiging als dienst aan en 22% biedt deze dienst via derden aan, maar bent u wel in control?

    Algemeen

    In Nederland bestaat de mogelijkheid om, in tegenstelling tot de meeste andere Europese landen, de omzetbelasting bij het invoeren van goederen te verleggen (in plaats van afdragen en terugvragen). Dit is een belangrijk liquiditeits- en financieringsvoordeel en kan ook door buitenlandse ondernemers worden toegepast door het aanstellen van een fiscaal vertegenwoordiger. Deze dienst wordt voornamelijk door (douane-)expediteurs aangeboden.

    Elke logistiek dienstverlener die optreedt als fiscaal vertegenwoordiger voor zijn buitenlandse opdrachtgever moet ook de BTW verplichtingen op de goederenstroom van deze opdrachtgever vervullen. Hierbij krijgt hij een aansprakelijkheid voor de BTW. Om dit op een verantwoorde wijze te doen moeten vele zaken geregeld worden.

    Om op te treden als Fiscaal Vertegenwoordiger moet er een goede basiskennis zijn van de BTW wetgeving, met de opdrachtgever en andere betrokken partijen moeten duidelijke afspraken gemaakt worden en de interne, administratieve organisatie moet opgezet worden. Alle betrokken medewerkers hebben hun aandeel in het opbouwen van een compleet dossier voor een foutloze BTW aangifte, listing ICP en INTRASTAT aangifte.

    Doelgroep

    De cursus Fiscale Vertegenwoordiging is met name bedoeld voor medewerkers direct betrokken bij fiscale vertegenwoordiging en BTW op logistieke diensten zoals: expediteurs, douanedeclaranten, finance en administratief medewerkers.

    Voor management en sales is een verkorte cursus beschikbaar (zie cursus introductie Fiscale Vertegenwoordiging).

    Lesprogramma

    • Juridisch kader - BTW transacties
    • De buitenlandse ondernemer en de BTW in Nederland
    • Fiscale vertegenwoordiging voor de BTW in Nederland
    • Vergunning/machtiging/contracten/bankgaranties
    • BTW bij invoer van goederen
    • BTW bij levering van goederen
    • BTW entrepotgoederen
    • Factuurvereisten
    • Fiscale vertegenwoordiging bij opslag en distributie
    • Dossieropbouw
    • Administratief systeem
    • Praktijk voorbeelden

    Duur en lestijden

    De cursus duurt 4 lesavonden van 18.30 tot 21.00 uur.

    Startdatum

    De cursus start, bij voldoende aanmeldingen, op 7 september 2017. Vervolgdata zijn 14, 21 en 28 september 2017.

    Locatie

    Rotterdam (ntb.)

    In-company

    Deze cursus leent zich uitstekend als in-company training. Het bedrijf is vrij in het bepalen van de cursuslocatie, de cursusdata en -tijden en het aantal deelnemers (max. 15).

    Docent

    De lessen worden gegeven door de heer Drs. Paul A. Barendregt.

    Cursusboek

    De cursisten ontvangen een cursusboek, dat ook na afloop van de cursus een waardevol naslagwerk voor de praktijk is.

    Certificaat

    Degenen die alle lesavonden hebben bijgewoond, krijgen na afloop van de cursus een bewijs van deelname.

    Cursusgeld

    Het cursusgeld is vastgesteld op € 475,- (FENEX-leden), € 525,- (voor TLN-leden/niet-FENEX lid) en € 570,- (overigen), prijswijzigingen voorbehouden en excl. BTW. Genoemde bedragen zijn inclusief het cursusboek.

    Aantal cursisten

    Het aantal cursisten is vastgesteld op minimaal 8 en maximaal 15.

    Annulering

    Bij schriftelijke annulering tot 3 weken voor aanvang van de cursus worden geen kosten in rekening gebracht. Bij tussentijdse beëindiging van de cursus is restitutie van het cursusgeld niet mogelijk.

    Aanmelding

    U kunt zich voor deze cursus online inschrijven. Ongeveer 3 weken voor aanvang ontvangt u een uitnodiging met verdere informatie.

    Terug naar het overzicht