Inloggen

   
Wachtwoord vergeten

    Zeegroupage

    Een maritieme of zeegroupeur (consolidator) is een expediteur/vervoerder die zonder dat hij zelf schepen bezit vervoersdiensten overzee exploiteert en aanbiedt voor LCL-lading (Less-than-Container-Load). De maritieme groupeur groepeert de kleinere ladingpakketten tot volle containers.
    De maritieme groupeur, juridisch veelal aan te merken als vervoerder, biedt vervoersdiensten aan op basis van afvaartlijsten met vaste vertrek- en aankomstdata. Nederland met zijn zeehavens die hoge afvaartfrequenties op talrijke vaargebieden biedt, leent zich uitstekend voor het verrichten van groupageactiviteiten. De zeehavens hebben een ruim aanbod aan opslag- en distributiefaciliteiten en de verbindingen met het achterland zijn uitstekend.
    De maritieme groupeur beschikt veelal over een Container Freight Station (CFS), waar de containers worden geladen en gelost. Veelal is dit CFS gekoppeld aan opslag- en distributiefaciliteiten en achterlandverbindingen, waardoor de expediteur in staat is geïntegreerde vervoersdiensten te leveren. Dit geldt zowel in de haven van vertrek als in de haven van aankomst, waar hij over gelijksoortige faciliteiten beschikt.
    De maritieme groupeur kan worden beschouwd als een "multimodal transport operator”. Hij levert geïntegreerde transportdiensten onder eigen logistieke verantwoordelijkheid. Voor het totale traject "door-to-door" kan gebruik worden gemaakt van één document, de zogenaamde FBL (FIATA Multimodal Transport Bill of Lading) of een eigen huiscognossement. Het grote voordeel hiervan is dat er voor het gehele transport één document nodig is en daardoor ook één aanspreekpunt voor de opdrachtgever. ​